Khamis, 8 Januari 2009

Kantonis-Melayu

CHAN YAN YI , 2 HMT329
A mi em hai hu kei ying wei shang yun ding le
Ibu tidak ada di rumah kerana pergi Genting telah
Ibu tidak ada di rumah kerana telah pergi ke Genting.

O zhu fan bei a mi
Saya memasak nasi untuk ibu
Saya memasak nasi untuk ibu.

A mi bong o fung lan sam
Ibu tolong saya menjahit koyak baju
Ibu menolong saya menjahit baju yang koyak itu.

A ba mai kong zai bei a mui ying wei hui hei hao shi
Bapa membeli patung kepada adik kerana dia dalam ujian
lo dao kao fen
mencapai tinggi markah
Bapa membeli patung kepada adik yang mencapai markah tinggi dalam ujian.

Kin zha sei ko tao ye kei zha
Polis menembak itu merompak itu pencuri
Polis menembak pencuri yang merompak Maybank itu.

A li yong mu da sei
Ali mengguna kayu memukul ular
Ali memukul ular dengan menggunakan kayu.

Kin li cao jo so lat sot kei gong yan
Pengurus memecat menerima rasuah itu pekerja
Pengurus itu memecat pekerja yang menerima rasuah.

A mat zui hui ho hao zui leng kei si ti
Ahmad memikat dia sekolah paling cantik itu Siti
Ahmad memikat Siti yang paling cantik dalam sekolahnya.

Lao shi kao ho shang sei jo men
Guru mengajar pelajar menulis karangan
Guru mengajar pelajar menulis karangan.

A ko kei bao fu bei o
Abang mengirim bungkusan kepada saya
Abang mengirim bungkusan kepada saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan