Isnin, 2 Februari 2009

HMT329: Analisis Kontrastif (Meet Uncle Hussein)

Perbandingan Kontrastif Makna

Lagu Untukmu
Pada pendapat saya, lagu ini ditulis oleh MUH untuk menyampaikan perasaan mereka kepada orang yang melukakan hati mereka.

Tiada bintang
Dapat menerangkan hati yang telah dicelah
Bagaiku lumpuh tak mampu berdiri
Aku tetap begini
Takkan berubah kerna aku tetap aku
Dan lalu rindumu bukanlah aku

Tafsiran saya pada rangkap ini ialah tiada apa-apa yang dapat menenangkan hati mereka yang terluka. Tetapi, mereka yakin bahawa mereka dapat berdiri semula tanpa bantuan orang lain.

Bahagia kau dan fikiranmu
Berbeza
Kau dan juga aku
Dua hati yang tak mungkin bersatu

Rangkap ini bermaksud MUH berpendapat bahawa hati dan fikiran mereka berbeza dengan orang lain. Fikiran pihak yang berkaitan tidak seperti dulu lagi. Kepercayaan antara mereka dengan pihak tersebut telah hilang dan tidak boleh patah balik.

Apakah aku
Hanya boneka yang sering engkau mainkan
Yang dikawal oleh jari-jarimu
Ku punya hati dan perasaan pernahkah engkau fikirkan
Cukup cukup oh cukuplah

Rangkap ini bermaksud MUH berasa diri seperti alat yang dipermainkan oleh orang lain. Orang-orang ini tidak mempedulikan perasaan mereka. Mereka berasa kecewa dan tidak dapat bertahan dengan orang-orang ini lagi.

Tak faham tak faham
Tak dapat ku faham
Melayan sikapmu perawan
Berbeza-berbeza
Kau dan aku berbeza
Kita memang tak serupa
Bebaskan bebaskan
Kunci dilepaskan
Kita tidak sehaluan
Cukuplah sudahlah
Sampai di sini saja
Hubungan kita berdua

Tafsiran saya pada rangkap ini ialah MUH tidak tahu bagaimana menyesuaikan diri dengan orang-orang ini. Mereka berasa diri dan orang-orang ini mempunyai fikiran yang berbeza. Hala tuju yang berbeza. MUHmembuat keputusan untuk menamatkan hubungan antara mereka dengan orang-orang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan